Residensförfattare Artur Kamarouski

Bor och arbetar i Alingsås i november.

Som en del i det litterära residensprogrammet AIR Litteratur Västra Götaland tar Alingsås kulturhus i november emot poeten Artur Kamarouski som i en månad ska bo och arbeta i Alingsås.

Artur är från Belarus men lever nu i politisk exil i Warszawa. Han är poet, journalist, konstnär, performanceartist och redaktör för hemsidan www.taubinpoetry.com som lyfter fram belarusisk poesi. I Alingsås ska han skriva på en ny bok som bland annat kommer att skildra hur det är att förlora sitt hem och vara tvungen att finna en ny plats att leva på. Han kommer även att göra ett framträdande på Alingsås kulturhus. Datum för detta meddelas senare här på hemsidan.

Det litterära residensprogrammet AIR Litteratur Västra Götaland erbjuder residensvistelser på flera platser i regionen till författare och översättare från hela världen. Målet är att bidra med plats och tid för konstnärlig utveckling, samt möjlighet till inspiration och fördjupning inom arbetet. Residensprogrammet är till för att stötta litteraturen som konstform, utövare inom litteratur och litterärt arbete med dialog och utbyte.