21 september – 11 januari
Alingsås konsthall

Utställning: Anja Fredell – Sorting Things Out

Konstnären Anja Fredell är intresserad av hur livet känns. Hon låter stämningen styra över det logiska och analytiska. Kan jag skapa något som känns så som jag tycker att livet känns? Hur ser tomhet ut, hur känns den, vilken färg har den?

Under de senaste två åren har Fredell ägnat sig åt ett slags strukturerande av det sinnliga och i utställningen Sorting Things Out delar hon detta med oss.

För Fredell handlar det om ett seende som vänder sig inåt mot det irrationella och det dolda istället för utåt. Hon umgås med dessa delar av sig själv och ger dem materialitet och fysisk struktur för att göra dem lite mindre abstrakta.

Fredell beskriver det som att kommunicera med en annan del av livet, med det som inte helt går att förklara. Det påminner om de nattliga drömmarnas logik och prioritering, där det inte nödvändigtvis är vad som utspelar sig som lever kvar i oss utan stämningen och känslan.

Anja Fredell arbetar i flertalet material och tekniker. De textila verken är tuftade, en teknik där man använder en pistolliknande maskin som skjuter in garn i en uppspänd duk. Arbetet är fysisk krävande, intensivt och kraftfullt. För Fredell är teknikens rytm och temperament viktig eftersom dessa sedan finns närvarande i verken.

Som en kontrast till de varma mjuka textilierna arbetar Fredell också med keramik. Medan tuften är flexibel och obrytbar så är keramiken hård men skör. Materialens egenskaper liknar människans som i sin komplexitet kan rymma alla dessa på en och samma gång.

Målningarna i utställningen kom till i somras under residensperioden på Cité internationale des arts i Paris. De är skapade i ett automatiserat flöde där de snarare kan ses som en projektionsyta för känslor än en föreställande avbild.

Under arbetet med utställningen har vi bjudit in Anja Fredell att undersöka Alingsås museums samlingar och i utställningen syns resultatet därav. Fredell har intresserat sig för ett antal objekt som tillsammans med upphittade, hemlösa objekt från Paris gator ingår i det undersökande verket Den surrealistiska forskningsbyrån. Fredell har under våren och sommaren haft möten med två grupper konstnärer, en i Alingsås och en i Paris. Tillsammans har de undersökt olika objekts väsen, hur de känns och upplevs, vad de väcker för minnen och förnimmelser. Tekniken som används baseras på fria associationer för att komma åt det undermedvetna, där det ovidkommande och stumma plötsligt kan träda fram.

Anja Fredell (f. 1990 i Torsby, Värmland) är verksam som konstnär i Göteborg. Hon har en masterexamen i konst med inriktning mot textilkonst från HDK-Valand, Göteborgs universitet. Fredells arbeten är representerade i såväl privata som offentliga samlingar.

Välkommen på vernissage!
Utställningen invigs kl 12 av ledamot i Kultur- och utbildningsnämnden. Därefter följer ett samtal med konstnären. Konsthallen håller öppet kl 10-14

Program under utställningen:
Konst till kaffet